Сповідь безродного космополіта Ось, вирішив і собі написати щось у жанрі Гліба Кантора “імєнно жизнь”. Правда, для мене вона ближча до духу його брата, Леоніда Кантора - натхненника ідеї подорожі з табуретом
через півсвіту. З дитинства мене тягнуло мандрувати. Коли після школи я
пішов до військового вузу через бідність - то дуже швидко зрозумів, що
потрапив не туди: передусім саме через обмеження територіальної
свободи. І як тільки вирвався звідти - вже з першого місяця почав
їздити куди лише вийде, за кожної нагоди - переважно (знову ж, через
брак грошей) автостопом: Полтавщина, Чернігівщина, Харків, Суми, з
Києва додому через Вінниччину та Хмельниччину.
Тоді я ще не мав закордонного паспорта, але мене завжди тягнуло попід
самісінькі кордони: проїхатися Закарпаттям через Виноградів і Берегово
(Берегсас) - погуляти місті в Україні, де майже всі розмовляють
угорською. “Хто такий Йожеф Петефі?”, - питаю у школярки про пам”ятник.
“То є угорський революціон…ніста”, - з акцентом відповідає вона. А
потім від Солотвино через Білу Церкву (закарпатську “Біселіка Альба”, а
не ту, що та Київщині) й попри ріку прямо на кордоні - там аж до Рахова
дорожні знаки дублюються румунською. Дуже скоро України мені стало
замало. Спершу я не помічав, що щось не так.
Мріяв поїхати в Монголію, але тим часом пішов працювати
кореспондентом-міжнародником в “Українські Новини” - передусім саме
через можливість зрідка кудись поїхати. Й оскільки візи робилися
безпосередньо через МЗС, усе було добре. Самостійно ж я їздив туди, де
візи не потрібні - бо вже усвідомлював, який це гемор. Росія, Білорусь,
Абхазія. І все-таки цікаво було повернутися в Україну не просто по
трасі, а саме через найсхіднішу точку. Вийти в січні місяці з поїзда у
Воронезькій області, якщо не помиляюсь - і пішки перейти через кордон у
Луганську область - а потім по морозу автостопом добиратися до
залізниці.
А потім була півторарічна авантюра
в Західній півкулі: майнути без грошей у невідомому напрямку,
покладаючись на удачу, життєстійкість і доброту людей. Саме під час
цієї мандрівки я на власній шкурі усвідомив, що людей у сучасному світі
ділять на різні сорти - й залежить це не від особистих якостей, а лише
від того, якого кольору твій паспорт. Ти можеш мати вже купу віз, у
твоєму паспорті будуть закінчуватися вільні сторінки - це не звільняє
тебе від статусу людини третього сорту. Кожного разу моїх супутників -
американця та європейку - пропускають без проблем, а мені потрібно
витратити купу зусиль, нервів, часу та грошей на те, щоб переїхати
через черговий кордон.
Нещодавно в “Сатанинських віршах” індуса, а тепер британця Салмана
Рушді я наштовхнувся на кльову думку. “Для мігранта подорож - лише
необхідна перепона, якої за можливості бажано уникнути. Головне -
кінцева точка. Для номада ж сама подорож може бути домом”. Якщо
вважати, що дім там, де серце - для мене по черзі бували домом, поміж
іншого, Коломия, Київ, Кам”янець-Подільський, Мінськ, Гагри, Бостон,
Новий Орлеан, Г”юстон, Мехіко, Оахака, Естелі, Матагальпа, Халяпа,
Лівінгстон… і випадкові маленькі місця поміж ними. Зараз-от це Будапешт…
Але щоразу, коли я їду з одного дому до іншого - мені потрібно просити на це дозволу. І мало того, мені ще й можуть відмовити.
Ось чого я інтуїтивно не можу прийняти. Не так давно я зрозумів, що
Генрі Міллер мені подобається не стільки через описи сексу, скільки
саме через оцю рідну душу перекотиполя: він їхав без грошей, щоб просто
жити у Парижі. Не тому, що американець хотів там заробити - він був
готовий бомжувати, і часто саме так виходило - аби лише мати свободу
жити там, де хочеться. У “Тропіку Козерога” з усієї книжки мені
найближчий ось такий момент: “Якби я був за капітанським містком (…)
можливо, з місця на місце треба було б тупцяти місяцями й роками, зате
нікому не потрібні були б візи, паспорти й посвідчення особи, бо ніхто
ніде не був би зареєстрований і не ходив би під номером - і якщо кому
спаде на думку міняти щотижня ім”я, то будь ласка, яка різниця…”
Можливо, я народився не в той час. Колись у підлітковому віці у
фільмі “Ім”я троянди” мені найбільше запам”яталися не
детективно-інтелектуальні перипетії, а просто картина: двоє ідуть пішки
серед величезних порожніх пагорбів… Я народився надто пізно - а може,
надто рано
Колись у згаданому на початку військовому вузі півкурсу списувало у
мене або чекали на підказки на курсі “теорія держави і права”. Ха, але
сам я - тоді ще по молодості заучка й відмінник - отримав четвірку лише
за одне: на останньому семінарі я висловив переконання, що колись
держави (а з ними й прикордонники та митниці) здохнуть.
Дехто - в тому числі серед коментаторів “Інфопорна” - називає мене
безродним космополітом. А один знайомий навіть забанив за той же
“безродний космополітизм лівого толку”. Я б не знав, якби він сам не
сказав - але мені це полестило. Можливо, це дріб”язково - але приємно,
коли дратуєш обмежених людей. Вони вважають, що патріотизм полягає в
тому, наприклад, щоб знати лише одну мову. Між іншим, мене часто
звинувачують російською. Втім, я не маю жодного негативу до цієї мови -
для мене особисто вона має такий самий нейтральний статус, як
англійська чи там іспанська, й тому я запросто переходжу на неї, коли
бачу, що людина просто не зовсім знає українську або їй незручно нею
спілкуватися.
Найбільш обмежені, коли я виступаю за свободу пересування для всіх - без огляду на кордони - називають мене жидом
Not that i know. Якщо вже говорити не генетично, а переносно - тобто
пройтися по стереотипах - то в мені повністю відсутня практична жилка.
Мені більше подобається уявляти, що в мені десь є монгольська кров -
хоча і це малойвовірно, як з огляду на фенотип, так і тому, що жоден з
моїх рідних братів не виявляє аж такої тяги до бродяжництва.
Мені просто подобається мандрувати, зупинятися де захочеться й на
скільки захочеться, і хочеться, щоб ніхто не вказував, як мені це
робити і як заробляти на дорогу й життя. Зараз я помічаю, що для
автостопу я стаю чи то застарий: мені важче спілкуватись із
незнайомцями - чи то залінивий: а може, просто так і не акліматизувався
після тропіків до нашого холоду. Але мені досі подобається їздати не
прямо, з гаками та зупинками. Ці рядки я пишу у Львові, просто на день
зійшовши з поїзда, що їхав до Києва - а поки ви їх читатимете, можливо,
я вже буду знов у поїзді. І навіть коли я місяць тому я ломився до
коханої, яку не бачив майже місяць - я не міг подолати спокусу й
зробити кілька об”їздів або заїздів - полазити по Християнії у
Копенгагені, пошастати по Габмургу, пройтися Прагою…
Я просто за право на свободу пересування. Я просто за те, щоб людей
не ділили на сорти. А раз так - то не тільки для своїх, а також і для
всіх африканців, азіатів, латиноамериканців… І якщо для цього потрібна
революція - то революція міжнародна. Кожен має право жити (а значить, і заробляти на життя) будь-де, будь-скільки, з будь-яких причин - якщо він особисто не заважає нормально жити іншим.
І не питаючись дозволу у жодних установ - зважаючи лише на людей, що
його особисто оточують. Якщо агресивний “місцевий” заважає мирному
“приїжджаму” - я стану на бік цього приїжджого. Можливо, і з кулаками.
Але якщо агресивним буде приїжджий - то на бік мирного місцевого. Бо
мені начхать, звідки людина - мені важливо, яка вона.
І якщо хтось вважає це безродністю - хай скатертиною йому дорога,
але тільки в кордонах його власної обмеженості. А я - український
коспополіт, і цим пишаюся
Даруйте за сумбур у викладі - а за погляди я вибачатися ніколи не буду.
Артем Чапай
Джерело: http://infoporn.org.ua/2008/10/27/spovid-bezrodnogo-kosmopolita-foto-z-polovini-svitu/ |