Пам'ятник Махну у Гуляй-Полі
„Нестор Іванович”.
Хто згадується, коли ви чуєте ці слова? Ну, звичайно ж, не Шуфрич.
Такі особистості, як Махно - ласий шматок для Голівуду. Переповнене
емоціями і вчинками життя + суспільний резонанс = бренд із серії ЖЗЛ. А
бренд – це те, що дорого продається.
З Махна ж бренду поки що не виходить. Чому? Що заважає – відсутність архівів? Провінційність? Міфи?
Я кілька разів починав матеріал – і потім усе переписував. Весь час
зводилося до міфів. От, мовляв, Махна зображають таким, а він був не
такий. От мій прадід – Андрій Солодько з Бахмача, який працював
помічником машиніста паротяга на лінії „Гомель-Кременчук”, розповідав
батькові, як махновці захопили десь на Полтавщині їхній потяг.
„Порубали всіх комісарів, жидів і буржуїв, - казав прадід. – Тільки
одного малого відпустили. І Махно там був – такий малий, рябий і
патлатий”.
Я не знаю, чи вірити прадідові. Хтозна, чи був там Махно. Хтозна, чи
рубав він комісарів і євреїв. Махно ж сам називав себе комуністом, а в
їхньому підпільному осередку було чимало євреїв. І як він ідентифікував
буржуїв? По циліндрах? По статках? Але й селяни-махновці самі були
достатньо заможними.
Розвінчувати міфи – справа істориків. Я спробую просто розповісти ті факти і чутки з біографії Махна, які вразили мене.
Махновщина народила окремий стиль радянської культури.
Червоноармійська джигітовка, каскадерська шабельна рубка, тільняшки зі
стрічками, тачанки – це все проникло на радянські кіноекрани завдяки
повстанській армії Нестора Івановича. Найбільш касовий фільм за всю
історію СРСР – „Невловимі месники” – родом з Гуляйполя. Улюблена книга
мого колишнього декана – „Чотири шаблі” – теж родом з тих країв,
включно з назвами сіл – Новоспасівками та Богданівками.
До махновців радянське та українське радянське мистецтво ставилося з
симпатією. Стакан самогону, цибулина, в сідло!, рубай їх синки,
кулемети, забризкані червоним, степові бур’яни, хоча б коней
пошкодували, гади, мама-анархія, мати порядку… Наші люди, хоч і класово
несвідомі. Не те що звірі-білогвардійці.
Махно – герой-розбійник штибу Робін Гуда та інших кармелюків.
Ба-бах, хрясь, двері карети відчиняються, панночко, дозвольте вашу
каблучку, вона піде на потреби знедоленого люду. Ах! І панна потім у
салоні пристрасно пошепки розповідає колежанкам, як він на неї глянув,
і всі збуджено дихають. А в селі на вечорницях вусаті парубки те саме
обговорюють – кровопивцю-урядника застрелив, доньку поміщика
пограбував… Наш захисник. Месник. Народний герой.
Такі фольклорні персонажі зазвичай не вписуються в рамки ідеологій.
Тому ані червоні, ані білі, ані жовто-блакитні не могли порозумітися з
Нестором Івановичем.
От, візьмемо для прикладу Петербург. Червоні бачать його центром
світової революції. Жовто-блакитні - столицею незалежної демократичної
Росії. Білі – престольним містом, столицею великої імперії. А для
махновців Петербург – це якась гоголівщина з шевченкініаною, куди
тільки чорт вивезе, такий упир, котрий ссе кров з села.
Ідеал махновщини – вільна сільська громада. Відродження Січі, коли
кожен козак обробляв стільки землі, скільки міг, нікому не платив
податків і мав право носити зброю. Таким було махновське бачення
анархії – без силових органів, без владних структур, без податківців.
Вони всіляко намагалися втілити цей ідеал у життя – ще у відносно
мирному 1917 році, ще до створення власної армії. Кілька разів
Гуляйпільська рада організовувала обмін з містами: туди везли продукти,
назад – мануфактуру. Одного разу гуляйпільцям вдалося навіть обмінятися
ешелонами з Москвою – через купу кордонів і збройних угруповань. Жодних
посередників між вільними громадами, - вважав Нестор Іванович. І робив,
як вважав.
Стосунки між Махном і українськими державницькими угрупованнями теж
варто розглядати через призму цієї нової низової ідеології. Якщо Махно
відроджував традиції Січі, то Петлюра з Грушевським – традиції
реєстрового козацтва. Махно виступав за бездержавну українську
незалежність - такою вона була на Запоріжжі. Він разом із колегами по
спілці анархістів-комуністів так про це і казав. Недарма ж Гуляйполе
було переважно заселене не німцями-колоністами і не
росіянами-робітниками, а запорожцями, які осіли в степу після
зруйнування Січі.
Звання „батька”, отримане Махном після перших переможних битв із
поміщицькими військами „реєстрового” гетьмана Скоропадського – типово
низовий статус. Нестора Івановича, як колись Богдана-Зиновія, любили за
удачу і справедливість. Як Хмельницький, Махно видавав універсали тим
інстанціям, яким симпатизував. У Катеринославі, відвідавши музей
козацької старовини Дмитра Яворницького, Нестор Іванович залишив
старому охоронну грамоту.
При цій любові до козацтва і українського селянства, найвідоміший
український анархіст з глибокою зневагою ставився до „українофілів”,
для яких головною була мова. „За мовою вони не бачать простої істини:
що свобода і незалежність України поєднані тільки зі свободою і
незалежністю українського трудового люду”, - писав Махно у своїх
паризьких мемуарах.
Починаються мемуари, між іншим, мовним зауваженням. „Я глибоко
шкодую, що через причини, які від мене не залежать, випускаю цей том у
світ не українською мовою, - пише Махно. – Український народ крок за
кроком іде до повного визначення своєї індивідуальної своєрідності, і
це було б важливо”.
Зате в текстах Махна герої часто вживають українську, хоч і зі
своєрідним правописом. „Сьогоднi ви вбиваэте мене за мою вiрнiсть своім
братам-працьовникам. Цим ви викликаэте нас, анархiстiв-комунiстiв, на
шлях помсти! Я вмираю за правду анархiї. Вмираю вiд рук слiпих, але
пiдлих катiв революцiі. За це завтра моі товаришi вбъють вас…”
На відміну від „українствующих”, які нічого не робили, крім
постійного звинувачення у бідах неньки жидів та москалів, Нестор
Іванович діяв. І діяв надзвичайно активно. Понад 20 поранень,
туберкульоз, постійні бої, відсутність загальної та військової освіти –
а він кидається із бою в бій. За талан і витривалість махновці навіть
називали свого батька „характерником”. Вражає один епізод – коли
більшовики вкотре задумали напасти на махновців у Гуляйполі, Махно був
у Бердянську, на той час контрольованому червоними. Новину про
планований підступний напад йому повідомив контррозвідник зі штабу.
Махно ніяк не міг встигнути. Але він устиг. Він знайшов аероплан і
змусив пілота летіти в Гуляйполе. Напад було відбито.
За час бойового відстоювання інтересів південноукраїнського
селянства Махно устиг повоювати з усіма силами, представленими в
Україні – від білогвардійського чеченського кінного корпусу до
Української Галицької Армії. Унікальна тактика Махна – кінно-кулеметні
рейди на тачанках – не є вже аж такою унікальною. На возах воювали і
гусити, і козаки. Зате Махно створив систему, якою успішно
користувалися в різних країнах – коли військо і населення є одним і тим
же самим. Удень селяни возять сіно на возах, а вночі дістають з сіна
кулемет і на возах-тачанках виганяють зайд із сусідніх сіл. Ніякої
влади нікому! Ми самі!
Військова сила, створена Махном, мала назву Революційна Українська
Повстанська Армія. В дужках ще додавали „махновців”, що, очевидно, мало
свідчити – українці інших регіонів теж можуть створити свою повстанську
армію.
Лад, який махновці встановлювали на звільнених територіях, був уже
згадуваним ладом вільних громад. „Ми вас звільнили, - казали махновці
приголомшеним мешканцям. – Тепер самоорганізовуйтеся”. Батько спробував
встановити якусь цілісність підконтрольної території, проголосивши у
1919 році вершину махновського руху та української анархічної ідеології
– Південноукраїнську Трудову Федерацію. Таке собі об’єднання вільних
громад, яке самостійно володіє засобами виробництва, самостійно їх
охороняє і самостійно обмінюється виготовленими продуктами.
При цьому анархісти не заперечували грошей. Вони дозволяли ходіння
на підконтрольній території будь-яких купюр. А штампи „Гей, куме, не
журись – в Махна гроші завелись”, зроблені на гривнях і рублях
різьбленою картопляною половинкою – просто прикол махновських сотників.
Рядові махновці зазвичай так вбачали ідеал анархії – хата, земля,
родина. Криваві рубки початку 20-их – це акти селянського відчаю у
боротьбі з червоним терором. За роки військового протистояння довкола
Махна сформувалося військове ядро, яке було й на Січі. Раніше такі люди
нудилися без походів на бусурман. Тепер їм було нудно в сімейному
ліжку, вони хотіли чути хрипіння коней, лопотіння чорного полотнища,
свист шаблюк і тріск кулеметів.
Сам Махно, до речі, з повагою ставився до сімейного ліжка. Перша
дружина переїхала в Саратов після наступу військ Скоропадського, потім
почула чутку про смерть Махна і вийшла за іншого. Наступною дружиною
стала Галина Кузьменко – красива вчителька з Гуляйполя. Важко сказати,
у яку з якостей Махна вона закохалася (може, саме в того Махна, який
відкрив двері карети і ах!), але неприступна вчителька згодилася стати
дружиною батька. З умовою – тільки через церковний шлюб.
Нестор Іванович був не проти. І було вінчання, і самогон, і
життєрадісна бійка, і поцілунки, і „кілька молдавських оркестрів”.
Галина всіляко заохочувала молодих махновців вступати у шлюб із їхніми
подругами – саме тому в Гуляйполі між походами масово гуляли весілля.
На еміграції почуття між подружжям охололи – амбіційна Галина не
могла змиритися, що з гетьманші стала дружиною робітника на заводі
„Рено”. Але Нестор і Галина періодично зустрічалися аж до смерті
батька. Їхня донька Олена втрапила в полон до фашистів у 1940, звідти
її вивезли енкаведисти – в Казахстан.
Еміграційна епопея Махна – окрема історія.
Румунія-Польща-Німеччина-Франція… Підпільні переїзди, шалені плани на
кшталт підняття селянського українського повстання у польській
Галичині. На ті часи батько був єдиною людиною, хто перетворив у життя
теорії „паперових” анархістів. Можливо, саме тому зараз численні
маргінальні фракції кафешантанних та аудиторійних „ліваків” обговорюють
нюанси абзаців Кропоткіна, але з недовірою ставляться до Нестора
Івановича.
А в Парижі 30-тих знали тільки про дві успішні спроби реалізації
анархічних ідей на практиці – Запорізька Січ і Гуляйполе. Про іспанську
революцію 1936 року Гемінгвей ще не писав. Іспанські анархісти
тусувалися у маленькій мансарді Махна, обговорювали ідеї
антимонархічного повстання і пропонували Нестору… очолити революцію.
Він відмовився. Здобуті в юнацькі роки тюремні сухоти – в
московській Бутирці у 1911-ому лікар навіть був змушений вирізати
22-річному Нестору легеню – і 20 ран дали про себе знати вдалині від
Батьківщини. Він не поїхав до Іспанії – і черговий розгром більшовиками
анархістів описав не Махно, а молодий англієць Ерік Артур Блер, який
потім узяв собі псевдонім Джордж Орвелл.
Махно ж хотів до України. Там уже не було тачанок, які колись були
обов’язковим – це вже навіть вважалося жлобством – атрибутом
господаря-хлібороба. Там не було уже й хліба. Селяни пухли по
подвір’ях, так і не спромігшись на чергове повстання. Збереглася тільки
туга за батьком і колишніми часами анархії:
„Встав би батько наш Махно,
Та не дав комуністам
Хліб мужицький відбирати
І в комуні проїдати.”
Батько не хотів воювати за свободу Іспанії. Він хотів воювати за
свободу голодуючої України, але був далеко від дому. У 1934 році серце
Нестора Махна зупинилося. Йому було 46 років.
У Парижі Махно нібито написав пісню „Гей батьку мiй, степе широкий!/
А поговорю я ще з тобою./ Бо молодi ж моє бiднi роки/ Та пiшли за
водою”. Насправді ж цей вірш належить Євгену Плужнику, і написаний
спеціально для повісті Валер’яна Підмогильного „Третя революція”. Третя
революція – махновський термін на означення власного чину. Після
лютневої буржуазної і жовтневої більшовицької третя революція мала
стати запорукою свободи для кожної людини, а не держави чи класу.
„Анархія – це не хаос, - казав Махно. – Це воля для кожного”.
Він помер в Парижі, у липні. Так само, як і Джим Моррісон. Так само
як і видатного американського поета, видатного українського анархіста
поховали на кладовищі Пер-Лашез.
Але на відміну від поета, біля надгробка якого періодично збираються
дунути ганджубасу хіпани, у Махна немає могили. За оренду землі на
паризькому кладовищі треба платити. Тому труну з батьком спалили у
крематорії, а прах замурували у Стіну Комунарів.
Періодично в Україні виникає ідея перевезти прах Махна в Україну і
поховати у Києві. Навряд чи батько був би задоволений з такої
офіціозної перспективи. От якби в Гуляйполі…
І наостанок. В бунтівному 68-ому, коли паризька молодь
перейменовувала корпуси Сорбонни в честь Махна, один із рупорів
студентського бунту Даніель Кон-Бендит заявив, що „Махновський рух –
модель майбутнього ідеального суспільства”.
Пройшов час. Кон-Бендит став статечним громадянином, депутатом
Європарламенту. Замість Махна у бунтівної молоді з’явилася нова ікона –
в тому ж таки 1968-ому починається широкий тираж Че в береті.
Махно ж залишився Махном. Про нього не знято голівудських фільмів.
Його зображення не красується на футболках бухих тінейджерів. Махно
поки що не перетворився на бренд, залишаючись маловідомим анархістом у
світовій історії. Селянським батьком.
Може, воно й на краще.
Джерело: http://infoporn.org.ua/2008/11/11/neznanomu-anarhistu/ |